Hur man gör nya ljus! Steg för steg



Efter jag hade eldat upp mina ljus från inspiration jag fick i födelsedagaspresent var det massa spill över som kändes onödigt att slänga. Därför gick jag på Panduro och införskaffade en ljusform och ljustråd.



Det som behövs för att göra nya ljus är en burk att smälta ned det gamla ljuset i, tex en konservburk du gjort ren. Du behöver också ljustråd som finns att köpa i olika storlekar beroende på hur stor form du köper och en form, jag valde den största de hade. Glöm inte nått att hålla uppe tråden med, jag tog en tändsticka.



Det som är det speciella med ljusformen är att den har ett hål i botten som du trär tråden igenom. Sen knyter du fast tråden på tändstickan och ser till att den är sträckt. Täta också hålet med häftmassa eller tejp som jag använde.



Bryt sönder gen gamla stearinen i småbitar och lägg i burken.



Ställ burken i ett vattenbad på spisen. Var försiktig så att burken inte välter om det är för lite stearin i den. Då måste du antingen försöka göra den tyngre och i mer eller lägg ett lock över som stabiliserar upp den. Låt inte vatten stomkoka utan du ska bara smälta stearinen, jag hade 5an på av 12.



Eftersom stearinen smälter måste du lägga i mer stearin.



Nu är den klar, jag bedömer att det är ungefär så mycket stearin som behövs för att fylla min form. Var försiktig, för det är hett hett hett.



Nu är formen fylld.





Eftersom den stelnar kommer det bli en grop i mitten, så ha lite stearin på värmning på spisen och stick hål på hinnan och fyll upp igen. Det kan behövas upprepas några gånger men fyll aldrig mer än du gjorde första gången, bara håligheten ska fyllas igen.

Och sen är det bara vänta på att den svalnar, ta då ut den ur formen, klipp av tråden och vips du har ett nytt ljus att elda.

Fråga om det är nått som är oklart. Självklart kan man fixa egna former att smälta i, blir bara lite mer jobb. Men det är samma princip. Formen jag köpte går att använda igen om man smälter bort den överblivna stearinen i ungen på 70 grader med lite papper under några minuter.

Formen är ganska dyr, ca 130kr för den största men man tjänar igen det ganska snabbt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0