Chokladkaka med kokos

När jag inte visste vad denna kaka hette när jag googlade efter recept så fick jag bara ta ett recept som lät snarklikt. Så det skulle bli lite spännande hur den skulle smaka.
Resultatet blev mer än lyckat! Tänk kladdkaka med kokosöverdrag på, den gick åt snabbt. Ska baka en ny imorgon.


Kaka:

4 ägg

6 dl socker

8 msk kakao

2 krm salt

2 tsk vaniljsocker

3 dl vetemjöl

180 g smält avsvalnat smör


Glasyr:

1 påse (200g) kokosflingor

1 dl ljus sirap

2 dl socker

1 ½ dl grädde

75 g smör
 

Gör så här:

Sätt på ugnen. Smält smöret.

Vispa ägg och socker. Blanda i kakao, salt, vaniljsocker och vetemjöl. Blanda sist i det smälta avsvalnade smöret.

Bred ut kakan på en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 200 graders värme i 15 minuter.

Gör under tiden glasyren i en kastrull.

Blanda kokos, sirap, socker, grädde och smör och låt sjuda ca 5 minuter.

När kakan är klar bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen.
Skär sedan den avsvalande kakan i lagomma rutor.


Kommentarer
Postat av: Fröken Fredag

Åh, vad gott det ser ut/låter! :D

2007-11-22 @ 07:33:51
URL: http://josfin.blogg.se
Postat av: Hannah

Guud, jag ÄLSKAR såna där kakor, bakade såna igår ;)

2008-02-25 @ 15:15:15
URL: http://easyeast.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0