"De kan bli helt upptagna av fenomenet"

I aftonbladet kan man idag läsa en artikel om vissa förbud som införts på Blekingesjukhuset. Det är nu förbjudet att bära för mycket smink osv.

Patienterna ska inte mötas av alltför röda läppar eller svartmålade ögonfransar när doktorn går ronden eller när sjuksyster sätter dropp.


När jag läste dessa rader känndes det som jag hade blivitt tillbaka kastad 50 år i tiden då fortfarande enbart män var läkare och sjuksköterskor var kvinnor. Herarkin var tydlig.


- Av samma skäl ska man inte ha orange hår, piercingar eller konstig klädsel.

På tidningens fråga om någon patient har klagat svarar han:

- Nej, men under mina 40 år i yrket har jag sett hur gamla människor reagerar. De kan bli helt upptagna av fenomenet.


Vad är det som de ska bli så upptagna ifrån? Att försöka bli frisk? Kan någon förklara vad han menar för fenomen. 
Och vilka konstiga kläder?? De kläder som lanstingen tvingar en att ha på sig haha?

Nej jag slutar aldrig förundras över hur man kan uttrycka sig. Självklart ska man inte bära kläder eller annat som kan orsaka smittspridning mellan och till en patient. Men sen börjar oranga hår sprida smitta och läkta pericingar? Ska alla de som har hål i öronen ta ut dem då eller vad går under kategorin percingar?

Snälla, måste man vara så fruktansvärt trånsynta? Men jag måste erkänna att jag är ganska nyfiken på vad våran generation kommer lyfta på ögonbrynen åt när vi kommer upp i den åldern, som kan få oss helt upptagna så vi inte tänker på någonting annat.

http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2182287.ab


Kommentarer
Postat av: Callisto

Underligt nog blir mina patienter i regel bättre, trots ett antal piercingar, tatueringar, periodvis bisarra hårfärger och att jag envisas med att arbeta i kjol och klackskor. Inom vården. Nu är vi visserligen en öppen inrättning och inget sjukhus (där har man väl samma fula pyjamas ännu?), men mina chefer verkar ha förstått att det jag gör med patienterna är viktigare än att jag anammar sjukgymnastkoden med Birkenstock-sandaler, hästsvans, osminkad och sportklädd...

Dessutom får jag massor av komplimanger för min make-up, mina kläder och mina smycken! Så om de är upptagna av det så verkar de tänka positiva tankar i alla fall.

2008-04-03 @ 22:34:14
URL: http://bitchbloggen.blogspot.com
Postat av: Callisto

Sjysst syftningsfel där... Patienterna blir bättre trots att JAG har ett antal piercingar och gaddningar... *trött*

2008-04-03 @ 22:34:56
URL: http://bitchbloggen.blogspot.com
Postat av: Snöfrid

Håller med dig... Vad för fenomen? Idiotisk formulering, idiotiskt förbud..

2008-04-06 @ 20:09:35
Postat av: Anonym

jag kan visserligen hålla med om att man ska ha vårdad klädsel som inte utmanar folk och att man kankse inte ska ha smink som om det vore en maskerad. Men smink tycker ja absolut man ska ha och att man inte ska kunna få ha orange hår är ju absurt. Men när vi blir gamla så tror ja alla dessa problem kommer att vara borta.

2008-04-08 @ 18:21:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0