En cell-sam historia

Eftersom jag behöver berhörighet Naturkunskap B för vidare studier på universitetet, läser jag nu extra Biologi A på distans utöver min vanliga skola. Jag valde att läsa Biologi A istället för Naturkunskap B, för det räknas som Naturkunskap B eftersom jag redan läst Fysik A & Kemi A.

Iafl så tyckte jag att det här bli nog en lätt kurs, men ki fick jag när jag började läsa de första 70 sidorna för den veckan. Det handlade om celldelningarna, mutationer, överkosrningar osv. Det var bara sida upp och sida ner med text, text och text. Bilderna var totalt oförståliga om du inte läst hela texten och förstått den.  Jag har väldigt svårt att fatta om jag inte får se det framför mig när de snackar om meios och meitos. Så kom jag att tänka på en tv-serie som gick för länge sedan på svt på morgorna för barn som handlar om kroppen och dess funktioner bla det jag läste om just nu i biologiboken. Den var helt animerad och totalt begripligt.
Min desperata sökning började nu för att få tag på dessa filmer. Det enda jag minndes var att introlåten var "livet, livet, livet, livet" och en skäggig syregubbe sprang omkring och förklarade kroppens funktioner för sina medgångare.

Varken jag eller någon annan kunnde minnas vad serien hette, eller hittade den på internet. Men idag fick jag en snilleblixt! Jag minndes att för ca 5 år sedan hade jag sett serien på SVTs Barnkanalen och hoppades att de hade nått arkiv med serier de hade sänt, för jag antog att de inte sände den längre. Självklart hade de inte det på deras hemsida, utan bara deras TV-tablå för dagen. Jag gogglade då istället efter barnkanalen. På kära underbara Wikipedia hade de så klart info om barnkanalen + ett arkiv på vilka serier de hade sänt. Skummade igenom rubrikerna men hittade inte något som lät bekant. Precis när jag tänkte ge upp fick jag se rubriken: "Det var en gång". Jag klickade för att se informationen om den och där var den! inte exakt det jag letade efter, men det var samma skapare för jag kännde igen figurerna. Nu var det ju lätt att hitta den serie jag letade ifrån honnom när jag visste vad han hette. "En cellsam historia".

Nu måste jag ju självklart köpa den men 500kr var lite mer än jag hade just nu tyvär:/ Det får bli nästa månad. Och nu är jag säker på att jag kommer klara av Biologi A!

 image4
"En cell-sam historia"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0