Sydpolen

Klicka för att stänga fönstret

Det började på 50-talet med en lektion på
flickskolan där Gittan Olofsson gick. En bild och text om Spetsbergen brände sig fast i minnet. Men det dröjde innan hon gjorde sin dröm
verklig. Resan till Svalbard gjorde Gittan året efter maken dog 2005.

Jag tog en båttur upp över 82:a breddgraden och såg isbjörnar. Det var så otroligt vackert, säger Gittan.
Där på Svalbard träffade hon Cecilia Hed Malmström, som bland annat var första kvinnan på Sydpolen. Cecilia Hed Malmström gav Gittan fick rådet att åka till Antarktis.
- Jag sade till min dotter "ska inte du och jag åka till Antarktis?" Hon svarade inte, utan ringde ett par månader senare och frågade om jag verkligen ville åka, säger Gittan.

Sagt och gjort. Gittan är 71 år, men det hindrar henne inte det minsta. Resan till Antarktis gick i slutet på november förra året. Och hon blev inte besviken.
- Allt var som jag tänkt mig. När jag ser sådan vacker natur som jag gjort på Svalbard och Antarktis så mår jag gott. Det är livskvalitet, säger Gittan.
Bästa minnet från resan till Sydpolen är pingvinerna.
- Man står bara där och tittar och tittar. De är så roliga när de står på en höjd och åker kana på magen nerför backen, säger Gittan.

Sämsta minnet var kanske alla fallen på båten. Sjögången gjorde det svårt att gå, något som gav Gittan både blåmärken på kroppen och en bula på huvudet.
- Jag är inte äventyrslysten. Jag är äventyrlig på så sätt att jag är nyfiken och vill prova på det mesta och veta så mycket som möjligt, säger Gittan.

Från
op.se

Min mammas moster Gittan (min mormors syster) är precis som jag skulle vilja vara när jag blir pansionerad och har tid med allt man inte hade förut. Hon har varit på diverse resor och börjar alltid nya kurser. Jag hoppas värkligen jag har samma energi.
Som det känns nu kommer jag vara utbränd innan 30.

Kommentarer
Postat av: Cecilia Hed Malmström

Hej!

Kan jag få hälsa till Gittan? Från Cecilia Hed Malmström (är omnämnt i artikeln). Vi träffades på Svalbard och jag blev så glad när jag läste artikeln om att hon kom i väg till Antarktis. Kan jag få hjälp med detta?

mvh cecilia

2009-01-23 @ 22:37:11
URL: http://www.likko.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0