Måndag



Kom precis ur en varm och lång dusch. För en frusen person som mig är duschen en utav mina topp 5 favoriter. De andra är: tv/film, sängen, datorn och godis. Har jag någon av dessa fem för stunden är jag för det mesta nöjd. Lika enkel att tillfredställa som ett barn haha.

Hade en relativt lång dag på skolan. Från 10 till 17 hade vi föreläsning om demens och mest om Alzheimers som är den vanligaste demenssjukdomen. Jag förstår inte att många får jobba innom äldreomsorgen utan att veta vad dessa sjukdomar innebär eftersom många äldre personer lider av denna hemska sjukdom. Jag blev mycket klokare iafl.


Demens i ett nötskal

Innan skolan var jag på remonthagen för att lämna ett B27 prov. Vet inte rikigt vad det ska visa, mer än att det är någon(några?) gener de ska kolla på pga min reumatiska sjukdom.

Juvenil spondyloartropati är en grupp av sjukdomar som påverkar leder (ledinflammation = artrit) och senfästen (entesit). Den drabbar framför allt de nedre extremiteterna och i en del fall bäcken och ryggleder.
Ibland börjar symtomen efter en bakteriell infektion i mag/tarmkanalen eller i urinvägar/underliv (kalls då för reaktiv artrit). Sjukdomen är påtagligt mycket vanligare hos personer som har HLA-B27 på ytan av sina celler. HLA-B27 är ett äggviteämne som fungerar som en genetisk markör och som av okänd anledning ökar risken för att utveckla sjukdomen.
Förekomst av vissa kliniska fynd vid debuten och svårighetsgraden av sjukdomen kan skilja sig mellan barn och vuxna, men juvenil spondyloartropati kan också börja på samma sätt som hos vuxna. Ledgångsreumatism hos barn (juvenil idiopatisk artrit, JIA) inkluderar också juvenila spondyloartropatier.

Jag gillar google haha! Då vet jag att provet är för att se om jag har just den reumatiska sjukdomen, Juvenil spondyloartropati.

Efter min vistelse på akuten i fredags är min vänstra arm så pass blå att hon inte ville sticka där. Men nu är min vänstra arm ännu värre färgad av två försök att sticka. Ser ut som jag är en sprutnarkoman.


Vänster armbågsveck


Höger armbågsveck med sitt tre dagar gamla blåmärke. Det som ser mörkare ut på bilden.

Hon lyckades tappa mig på blod iafl. Tur var väll det.

Sprang också omkring på stan under lunchrasten för att reklamera min lösögonfransar som gick sönder innan de en han komma ur förpackningen från make up store. Lite besviken blev jag eftersom jag skulle ha dem på cocktailpartyt i lördags.
Tyvärr fick jag inga pengar tillbaka, men ett presentkort på hela summan + för limmet som jag aldrig öppnade. Nu ska jag bara bestämma vad jag ska handla istället.
Nått tips vad jag ska handla på make up store?

Fler och fler bilder börjar ploppa upp från i lördags. Du kan kika på några här
Jätte fina var vi.


Girlsen + Tobbe


Sandra, Sanna och Jag


Jonathan och jag


Myshäng i soffan

Nej nu ahr jag missat alldeles för mycket av färgan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0