Money Money Money

Pengar.Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world


Läste i tidningen idag om Blondinbella som tjänar mångmiljonbelopp på sina anonser på bloggen. Hon försvarade sig med att hon köper bla kläder för minst 10 000kr varje månad så för henne är det ingen större summa.

Ingen större summa? Bara blotta tanken på hennes resonemang får nackhåren att resa sig och tusen ord vill bara forsa ur munnen på mig. Bla bla barnen i afrika, bla bla studenter bla bla bla ensamstånde osv...
Men som sagt, men måste ju leva efter inkomst.

Men det jag funderar mest över om hon värkligen känner att hon blir lyckligare över att kunna spendera så mycket mer pengar i månaden än en "vanlig" ungdom? Ler hon lite bredare än alla oss andra när hon vaknar på morgonen över att veta att hon kan gå på stan och spendera tills hon inte kan bära hem mer saker (då kan man ju alltid avlöna en personlig betjänt eller vad hon kallade det)?
Jag kan ju tyvärr inte svara för henne utan bara resonera till mig själv, hur jag kanske hade känt om jag fick så mycket pengar.
Nej, jag kan säga på en gång. Om jag fick 10 000kr i månaden att spendera på kläder skulle det inte göra mig lyckligare som person. Visst kanske första 15 min precis efteråt, men i det långa loppet nej. Jag skulle inte sova godare om nätterna för det.
Om jag istället la dessa 10 000kr i månaden på upplevelser, saker tillsammans med kompisar och liknande saker, ja då skulle jag nog känna mig lite lyckligare lottad än andra. Men om pengar var allt som gjorde en lycklig, då skulle nog många i världen tråkats ut för länge sedan.

I allmänhet har jag svårt att förstå mig på människors resonemang kring pengar. Att vissa förtjänar att tjäna mer pga av att de har ett mer "betydelsefullt" jobb än andra.
Men igentligen? Kan någon svara mig på hur en läkare skulle kunna bedriva sitt sjukhus utan en städare som skötte det? En vecka skulle det fungera, max.

Därför blir jag lika arg varje gång en person frågar mig varför jag utbildar mig till sjusköterska, de har ju inge bra betalt. När ska människor förstå att allt här i världen inte är pengar. Jag hoppas och tror att jag kommer vara minst lika lycklig med min medelmåttiga inkomst på 20 000kr i månaden sedan, eftersom jag kommer ha ett jobb jag trivs med och brinner för. Det betyder mer för mig än att ha ett jobb jag hatar bara för att tjäna pengar.

Kommentarer
Postat av: therre

Den känslan jag får är att folk köper lycka. Sedan vad det gäller Blondinbella får jag intrycket av att viftar någon med lite lappar här o var eller erbjudanden nappar hon.. Vad vet jag.

2008-03-13 @ 15:02:02
URL: http://www.therre.se
Postat av: Marina

väldigt väl skrivet.

2008-03-13 @ 18:06:49
URL: http://www.hennes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0