Etik

Kommer bli mer och mer osocial ju närmare tentan jag närmar mig. Bara 2veckor kvar nu! + 3 redovisningar innan detta. Just nu sitter jag och make som löv med min bok "Etik i arbete med människor" inför tentan. Gosh vad djup jag kommer att bli.

Eftersom våran föreläsare innom etik idag skulle lära sig sätta betyg enligt det nya systemet fick vi en uppgift som innebar ett moraliskt dilemma. Sug på den karramellen!

"Flicka 13 år, kommer in till barnmorska på ungdomsmotagningen och efter många tårar berättar flickan att hon är gravid i ca 10 veckan efter ett ligg på fyllan med en klasskamrat och kondomen hade ramlat av.
Flickan är helt förtvivlad och vägrar berätta för sina föräldrar, eftersom det skulle leda till att hon ej fick göra abort. Hon vill inte ha barnet och ber barnmorskan (mig) om jag kan säga till hennes familj att hon måste opereras för en cysta på livmodern men istället då gör en abort."

Vad gör du?

Aspekter som spelar in:

- Konsekvensetiskt, dvs vad är bäst för patienten?
- Pliktetiskt, dvs vad är rätt enligt lagen?
- Ska du ljuga för föräldrar eller inte? Eller ska du ringa föräldrar och förklara hur det ligger till?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0