Woked up

Vaknade i panik i morse, 15min innan bussen gick och trodde jag skulle missa den. Sprang omkring med huvudvärk och illamående över att jag är så trött. Ma tittade förundrat på mig, jag började ju sent idag. Men? Så jag hade stressat halvt ihjäl mig i onödan som vanligt, så jag fick krypa tillbaka i sängen, vågade inte somna om och har fram till nu tittat på The OC. Love it.

Är så trött jag inte kan beskriva det, men har föreläsning som början 11.15 till 16.00. Hur tänkte de när de satte ihop dessa tider? Har aldrig haft så lång föreläsning, kommer ta livet av mig i mitt försök att hålla mig vaken. Har lyckats några enstaka gånger hitilst utan att hoppa omkring på stolen och i panik försöka hålla mig vaken. En sån dag komemr det inte bli idag, håller på att somna i stolen jag bara sitter är. Jag är less! Jvla vårdcentralen har aldrig telefontider som passar när jag kan ringa, de är bara öppet när jag är på föreläsning på morgonen. Idag så hade de stängt pga utbildning. Orkar inte mer... piss dag. Längtar tills den är över och jag ska försöka ta itu med att plugga in hela kroppen. Men när jag kommer hem brukar jag vara så trött att så fort jag sätter mig med böckerna så somnar jag och vaknar utav andnöd då min anatomi bok väger ca 10kg.

Det värsta med att jag är så trött är att jag blir på så fruktansvärt dåligt humör som går ut över alla i min närhet. Jag mår så fruktansvärt dåligt psykiskt över att konstant ha huvudvärk, värkande ögon och illamånde över att jag är så trött. Förlåt till alla... hoppas ni överlever och kan låta mig va. För det är ingen idé, det blir bara värre. Det är bara en som kan få mig att må lite bättre genom att hålla om mig, men han är inte här...


Jonathan smygfotade mig efter mitt försök till att plugga som enbart kunde sluta på ett sätt


Taget ifrån sjukvårdrådgivningens hemsida:

När ska man söka hjälp?

Efter en lång dags arbete är det naturligt att känna sig trött. Likaså när man ansträngt sig extra mycket, fysiskt eller psykiskt. Men om en god natts sömn inte hjälper bör man stanna upp och tänka efter. Man kan behöva bryta mönstret genom att skaffa sig andra arbetsvillkor och börja motionera regelbundet. Ibland handlar det också om överdrivna krav som vi människor ställer på oss själva.

Ihållande trötthet, dag efter dag, som gör att man inte klarar av sin vardag med arbete eller skola är en varningssignal. Om tröttheten håller i sig ett par veckor och man inte kan sova ut, bör man undersökas av läkare. Det kanske är dags att varva ner eller undersöka om det finns någon bakomliggande sjukdom som orsakar tröttheten.

Det låter som mig, jag har varit konstant trött i 3år. Jag kommer inte ihåg en dag jag varit pigg, utan att känna av tröttheten. Men vad gör man när det är nästan omöjligt att komma ikontakt med vårdcentralen?

Mer jag hittade på hemsidan :


Kroniskt trötthetssyndrom

Kroniskt trötthetssyndrom är ett tillstånd som läkarna inte har hittat någon egentlig förklaring till. Det kännetecknas av att man sedan minst sex månader tillbaka lider av en trötthet som inte går att vila bort. Tröttheten gör att livskvaliteten försämras och att man inte orkar lika mycket som tidigare. Många som drabbas har tidigare haft långdragna infektioner.

Några typiska symtom på kroniskt trötthetssyndrom är trötthet tillsammans med

  • sämre korttidsminne eller koncentrationssvårigheter
  • återkommande halsont
  • ömma lymfkörtlar på halsen eller i armhålorna
  • muskel- och ledvärk
  • sjukdomskänsla som kommer efter ansträngning och som varar i mer än ett dygn.

Det finns varken något test eller någon undersökning som bekräftar att man lider av kroniskt trötthetssyndrom. Det är något som läkaren kommer fram till efter att ha uteslutit att man har några andra sjukdomar.

Oh my god! De beskriver mig in i minsta detalj! De beskriver mig!! Men vad gör man åt det? Känns som jag har testat allt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0