Dygnsrytm

Jag blir lycklig när jag läser sånt här:

Säsongstart: Vetenskapsmagasinet

Del 1 av 10. Veckans program handlar om dygnsrytm - för nu är det bevisat att många av oss är födda till att ha extra svårt att gå upp på morgonen. Frågan är då vad samhället ska göra? I Danmark anpassas skolan till morgontrötta elever. I Sverige anpassas eleverna till skolan istället genom extra belysning i klassrummet. Och ny forskning visar på goda resultat för ljusbehandling i skolan. Dagens förändrade sömnmönster, där allt fler bryter mot sin naturliga dygnsrytm, är en tickande hälsobomb, varnar forskare i kvällens program. Programledare: Rasmus Åkerblom

Även i SVT24 19/10, SVT24 20/10, SVT2 21/10 och SVT2 22/10


Jag inbillar mig inte att jag är trött, jag går inte och lägger mig för sent. Jag har bara "fel" gener.
Att försöka förklara för någon som inte har problem med att stiga upp på morgonen, hur fysiskt ont det gör i min kropp när jag ska försöka gå upp innan 09.30, går inte. Att min kropp och hjärna skriker utav smärta när jag tvingar upp mina ögon och drar mig ur sängen. VIlket helvette det faktist är att alltid må så dåligt. Sen få höra att man ska lägga sig tidigt och göra si eller så. Men jag tror inte på det, för jag har provat allt, allt! Alla möjliga olika huskurer som ska få upp mig på morgonen. Först och främst spelar det ingen roll om jag sover 12h eller 6h på en natt om jag går upp innan 09.30. Jag mår dåligt endå.

Här kan man läsa mer:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32256&a=940450&lid=puff_940587&lpos=lasMer

Man kan även göra ett test för att avgöra om man är en A eller B människa:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=43152&a=928498

Jag fick svaret: Du är en kvällsmänniska
Samhället är dåligt anpassat efter dig, trots att du förmodligen är lika effektiv som andra, dock kanske först på kvällen. Kanske är ditt inre dygn lite längre än 24 timmar, vilket gör att du kan få för lite sömn när du anpassar dig efter det vanliga dygnet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0