Oh my gosh

Jag har märkt att jag har lagt till mig med märkliga uttryck på sistone så som "Oh my gosh" och... kommer faktist inte på något mer just nu haha.

Jobbet rullar vidare. Vet inte om jag kan mer än i söndags eller om jag bara är mer förvirrad. 70% utav min hjärna försöker komma på faktureringkretsloppet och vad svartkretibetalning är och hur man ändrar på en faktura. Börjar bli rejält nervös inför mitt kommande första samtal på som närmar sig med stormsteg. Jag undrar vad den personen som kommer bli den stackare som får mig under mitt första samtal gör just nu? Helt ovetande och fridfull, medan jag har förstört mina naglar med mitt frenetiska bitande. Men alla säger att efter första samtalet släpper det. Man inser att det var ingen big deal. Men så känns det fan inte nu!

Jag hoppas jag får ett samtal i stil med "Kan du kolla upp om jag har betalt min senaste faktura?" eller "Vad var det för OCR nummer på den senaste fakturan?" Sånt kan jag, utan problem. Lite knapptryckningar bara, busenkelt. Men om det blir en äldre man som luddigt försöker förklara att han har en extra box han har kopplat en sladd till från sin huvudbox och nu funkar inte 1:an och 5:an, vägrar förstå varför alla andra kanaler fungerar, och varför det inte fungerar när allting fungerade jätte bra igår. SUCK!
Grejen är att alla kanaler ligger i olika grupper som de sänds ut i. Så kallade muxer. Det finns mux 1, 2, 3, 4 och 5. T ex på mux 1 ligger alla frikanaler (SVT 1, 2, 24, Kunskapskanalen, barnkanalen, tv4, tv6 och några lokala kanaler ). Det vill säga kanalerna som du kan se på utan att ha ett programkort du betalar för, utan enbart en fungerande digitalbox. 
Men endå, grejen är att om 5:an inte fungerar så brukar det 9:e av 10:o fall vara så att alla andra kanalerna i just den muxen (mux 2) inte fungera heller. (Om det skulle vara en kanal i en mux och inte resten av kanelrna som inte fungerar, är det totalt omöjligt för mig att säga vad som är fel.) Alltså det är fel på den frekvensen, antagligen motagaren (antennen) som inte kan ta imot frekvensen som sändaren (kaknästornet) skickar ut. Alltså inga kanaler i just den muxen.
Varför blir det fel då? Jo det kan jag inte svara på till 100%. Det kan vara någon utav de 1000 olika saker som kan ha hänt. För dålig antenn. Fel i boxen, ett träd som blåst ner. Eller bara att det är fel för tillfället i utsändningarna. Men iafl så ringer kunden likförbannat in till oss och förstår värkligen inte varför problemet uppstår och förstår itne vad jag menar och jag förösker förklara så gott det går. Vad som är orsaken till problemet, men att jag inte kan svara på vad som är felet. Utan bara hänvisa honnom till återförsäljare eller skicka ut en besiktningschek till honnom. Eller så kan jag guida honnom igenom en ominstalation, kanalsökning osv. Mer kan jag inte göra. Men kunderna brukar oftast inte förstå varför kanel inte fungerar som den ska när resten gör det. Standarden är kommentaren. "Ja men det fungerade ju perfekt förra året vi var här i sommarstugan!". Jag får huvudvärk...

Nog med jobb prat nu(^.^) Om inte annat så var detta ett förösk för mig att se om jag kunde förklara någorlunda hur kanalerna sänds ut. Och avrför då de inte fungerar ibland.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0