Namnlekar

Nu har jag värkligen ett problem som jag tycker vår nya underbara regering kan ta itu med. Problemet med våra svenska namn.

Det här är Nicklas
:

Jag skrev om honnom i ett tidigare inlägg där jag stavade hanns namn Niklas utan ck, vilket han blev mycket förnärmad över, för det var ju inte så han hette.

Vad är grejen med olika stavningar utav namnen? Kan inte regeringen fixa ihop en grupp som sätter sig ner och går igenom namn för namn och sätter en standardstavning på alla namn som man sen får rätta sig efter. När alla stavar olika, Nicklas, Niklas, Niclas, Karolin, Carolin, Karoline, Caroline, Sara, Sarah, Zara, Zarah osv osv osv in i det oändliga skapar det stora problem för oss andr ai omgivningen. Dessa ständiga frågor i affärer "Stavar du Jonathan med t eller th?" och när kunder som ringer in på Boxers kundtjänst varken har kund, avtal, rätt personummer, programkortsnummer utan vill söka på namnet. Då måste man skriva in den exakt korekta stavningen för namnet i fråga för att man ska hitta just den kunden. Händer ungefär 9/10 gånger man får till det. Störigast är när man ska göra ett nytt avtal med någon och tar dennes uppgifter och så frågar man på stavningen på namnet, så blir de skit förnärmade och bokstaverar namnet som om jag vore utvecklingsstörd.  Sen när de ska lägga på och tror att jag inte hör säger de "fan vad svårt det skulle vara att fatta" när man inte prickar  namnet rätt. Och så rä de skit sura nästa gång de ringer in och vi inte stavar namnet rätt för det är registrerat på en annan stavning.

Nej tacka vet jag standard stavning på alla namn!

Och detta har så klart ingenting med att göra att jag var sjukt avsundsjuk på alla barn när jag var liten som hade smeknamn och coola stavningar, jag menar, vad kan du göra för roligt utav ett entoning Linn? Jag fick bara hoppa en gång på studsmattan efter som jag heter Linn. Mi cha el a fick hoppa fyra gånger!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0